Söndag

Vädret har ej varit kanon, så vi åkte in till Saladan för lunch, och den avnjöt vi på papas, det blev skagenröra macka.. den är så god. riktigt gott. Sen gick vi lite i Saladan, men fick ta lite sitt stopp för mamma måste vila sitt knä.
då passade Vera oxå på att vila. ;)
Efter lunchen åkte vi till stranden och satte oss i solen (som tittade fram på eftermiddagen) och tog en öl i solen.
Vera lekte med en tjej på stranden.
Där satt vi tills det blev dags för middag, då promenerade vi till Thaicat som ligger i närheten för mamma kan inte gå så långt. Maten där var ok. Sen blev det självklart glass till efterrätt;)
Vi skickade upp lyckolampor.
Peter och J-å med.
Den här kvällen blev rätt sen, kom inte hem förrän kl 00.30..
Så idag är jag ganska trött, är inte van vid sena kvällar.

Hej då.

I dag sade vi hej då till familjen Devinger/Pehrsson som återvänder till Sverige. De har varit våra kära grannar i 3 månader. Vi har haft riktigt kul i hop med dem. Det bler ett ganska kort hej då idag, varken P eller jag gillar hej då.. P vill ha det snabbt och jag vill dra ut på det så länge jag kan.. Men jag blir alldeles tårögd vid hej då...
Vi saknar er redan.
kram

fredag och veckan har rullat på..

Dagarna har rullat förbi, och vi har väl inte gjort något speciellt. Mamma har haft så ont i sitt ben så vi har inte kunnat ta oss någonstans, lunch och middag har vi ätit i närheten och sen har vi hängt på hotellet och på stranden utanför hotellet. Den stranden är i försig jätte bra för V att leka på. Iza och Robin lämnade oss i ons för att tillbringa sin sista natt i Krabi för att sen flyga hem tidigt tor morgon.
Igår tog mamma och jag varsin massage och hon tyckte benet kändes lite bättre. Så idag tog hon, Peter och Magnus massage. Får hoppas att det släpper i benet så att hon kan få se lite av Koh Lanta.
I kväll är killarna  borta och tittar på Thai boxning. Mamma är här hemma med mig. Hon är djupt insjunken i en bok.. och jag är super trött och försöker hålla ögonen öppna.. hoppas på att min syrra kommer in på skype så att jag kan gratta henne.
fin solnedgång
Går längs stranden.
leker med Wilmer. (som åkte hem i torsdags)
Badar trots regn! (eller solar!)
poserar för kameran
poserar ännu mer..
äter glass
Äter hej då middag med familjen Devinger/Pehrsson
Leker med Wilma (de här två är riktiga bustroll)
Nu är det uppdaterat tills nu!
Ha en bra fredag kväll.
kramar

Idag fyller Emmy 27 år! Grattis!!

Det blev 4 öarna..

Måndagen bestod av en trip till 4 öarna. (Koh Ngai, Koh Mook, Koh Chuck, Koh Kardan) Där vankandes snorkling, helt underbar snorkling! Sen var det en simtur in i Emeral cave, fantastiskt! Sen var det lunch på stranden, den var god och det var frukt till efterrätt. super. Sen var det mer snorkling, härligt! När vi sen var på väg hem åkte vi en annan väg tillbaka, då fick vi se apor som vi sedan fick mata, för de stannade till med båten.
Vera på båten.
Det måste till läggas att Vera var helt fantastisk under den här dagen. Hon gnällde till först när vi satte på henne flytvästen, men sen när hon såg att Wilmer hade sin på sig oxå så sa hon inte ett ljud, var så nöjd så.. och inför varje snorkling så sov hon så vi båda kunde snorkla i hop. Och sen när hon vaknade var hon med mormor och det gick också toppen.
Här är det gruppfoto inne i "grottan". Dock saknas det några (Peter, Vera, Jompa, Wilmer och Marias mamma)
Små barn fick inte simma in där så jag och Maria stannade kvar först så fick resten simma in, sen kom våra karlar tillbaka och bytte med oss så vi oxå fick se. Man simmade in 80 m i en bäck svart grotta för att sen komma till det här mysiga stället.
Här står det lite om grottan.
utsikt
en till utsikt bild till
grott in gången.
lunch stranden
strand häng i väntan på lunch.
En gunga på stranden
Här tar vi ett dopp i det blå.
Matar apor.
Iza matar apan.
När vi kom hem kände vi oss hyfsat pigga så det blev middag på the frog...
Maten var underbar, precis som hemma.
Peter och jag riktig njöt av maten, vi tog en kött vit med potatisgratäng.. underbart.
Toaletterna var frächa oxå, riktigt trevligt.
middag..
Vera älskar efterrätten! (glass)
Nu har mamma och J-Å kommit och hälsat på, så nu ska jag umgås.

Jag har dykt!!

Igår (Söndag) åkte jag och syrran på en discover scuba diving tur. Där ingick det två dyk med en intruktör samt några få övningar under det första dyket. Det var bas grejer som att kunna fånga upp regulatorn om man tappar den samt tömma masken på vatten i fall det skulle sippra in.
Det var jätte kul att dyka men jag väntar med dykcertet..
Vi såg muränor, clownfiskar, boxfisk, scorpionfisk + massor fler, det var jätte spännande. Just det vi såg två muränor som slogs eller hade parningsritual, den ena var helt utanför sin håla.. riktigt spännande. Sen såg jag även en liten muräna som simmade in i sin håla. Trodde först att det var en orm, men det var det inte.
box fisk
jag gör i ordning masken inför dyket.
Jag och syrran redo för  det andra dyket.
Iza efter två välgjorda dyk.
Jag efter två väl genomförda dyk. (Här med våra diplom)
Vi var så duktiga så vi fick sköta allt i havet själva. Som regulera luften i västen m.m.. Att dyka var en spännade upplevelse som jag gärna gör igen. Men ett extra plus till mig som varit jäkligt vatten rädd, att jag klarade av det här är stort för mig, det hjälpte mig att bli av med mycket av min rädsla.. Det är jag mycket stolt och nöjd över.
Kram

Dagarna är fyllda med sol och bad..

Dagarna är numera fyllda med sol och bad. ;) Och i går anlände mamma och Jan-åke och Magnus i Thailand oxå;) Jätte kul.. de var ju såklart jätte trötta men, det blev en lunch och lite sol och bad.. vissa sov i stolen och på marken.. men dock i skuggan.. man ska ju ta det lugnt i början.
Här är de nyanlända...
Även idag var det en heldag på stranden.. Vi hann även med att snorkla lite, det var kul.. såg lite olika fiskar och det verse... Peter som snorklade med en kompis till sig.. hamnade mitt i ett fisk stim.. det var en härlig upplevelse tyckte de.
Ikväll var vi och åt på en restaurang nära mammas och J-Å s hotell, mamma har så ont i benet så hon kan inte gå så långt.. :( stackarn.
Middagen ikväll..
De bjöd på popcorn innan maten?!? Men Peter älskar popcorn.. här har han hela munnen full.
Är så trött nu.. så det blir sängen för mig. ¨ Medans de andra sitter och spelar maxiyatzy..
God natt

Vi var till Old town

Igår var det inte det bästa vädret. I alla fall på förmiddagen.. då var V helt sjövild hemma, så jag tog med henne till Wilma för att rasta henne lite.. hihi. Vi var där över en timme. Sen kom Peter och hämtade oss. Då hade ungdomarna klivit upp oxå.. Solen gömde sig bakom molnen, så vi tog en sväng till Old town.. Där åt vi lunch på fresh restaurang.. det var gott även om det "som vanligt" blev en hamburgare för mig.
Sen såg vi att de fått en lekpark där så självklart var vi tvungna att gå dit och testa den:)
Tjejerna åker rutschkana..
Vera klättrar..
Wilma.
gung gung..
gung gung.. även för de större barnen;)
träning;) haha.. De har ett ute gym vid lekparken oxå, vi vuxna lekte lite där;)
När vi åkte hem såg vi apor som sprang fram och tillbaka över vägen.. när vi kom lite närmre såg vi att det var en som låg död, någon hade kört på den.. ( vi tror vi vet vem... nämligen fartdåren som körde om oss med världens fart) Stackars apan.. De andra var oroliga det var därför de sprang fram och tillbaka. hemskt sånt där. När vi kom hem blev det lugnt. Sen blev det en billig middag.. jag åt för 50 baht inklusive dricka;) Det är billigt 12.50 kr
Nu måste jag skynda mig.. solen skiner idag.. så det blir beach läge för oss.

Lunch och bad..

Igår var vi till Klong nin och badade, men först åt vi lunch på den femte restaurangen;O som var helt ok..
Där hade de en örn som var deras familje örn så fen var tam.
Efter lunchen badade vi och kastade freesbee och åkte boogieboard.. Fast Iza låg i skuggan under parasoll för hon mådde inte så bra.
Vera gillade att åka bräda i vågorna som var väldigt höga under dagen.
Det var kul, vi åkte hem ganska tidigt, och när vi kom hem sen blev det en jogging tur för mig tillsammans med Malin till gymmet och tillbaka;) Sen var jag slut.. det behövdes.
Idag sen var vi och körde lite gym imorse.. Både Iza och Robin har varit dåliga i dag, så de har legat inne och sett på hela säsong 1 av solsidan.. Peter och jag hann även se det nya avsnittet;) Det är såå bra.. Sen efter lunchen åkte jag, Vera och Peter en sväng till stranden... kan ju inte ligga inne hela dagen. Det blev allmäningen, funkar bra när man bara är på stranden en stund.
Ikväll åkte jag, V och P in till Saladan och åt middag och sen blev det glass och kaffe på Mocca.. det var grejer, sen handlade vi lite på lanta mart.. Sjuklingarna låg fortfarande i vår soffa och glodde på film!!
Hoppas att de är bättre i morgon.. för de behöver komma ut lite!!

dagarna går...

Dagarna har rullat på och jag har varit lite dålig på att uppdatera, men nu ska jag bli bättre... I allafall vi har haft några lata härliga dagar i solen.
Vi tog en tripp till Klong Jark en härlig strand söder ut.. där var det inte så mycket folk och vi låg och latade oss i hängmattorna..
Dock hann vi med en lite fotbollsmatch på stranden också;)
Vera och jag sov i en hängmatta...
Wilma tog också sin sovstund i hängmattan..
självklart blev det lunch på beachen också..
Det var en härlig dag på en jätte fin strand som vi garanterat kommer att åka till igen!
Vi har även hängt på stranden vid oss, här sippar Vera på en fruktdrink:
Den är så god, njuter riktigt!!
Pappa och Vera posar för kameran..
Och längre bak i bilden ser man min syrra och robin.. (de två som sitter ihop)
Vi tog en dag på Klong Dao också så Iza och Robin fick prova på att stoppa ned fötterna hos fiskar..
Tror att de tyckte att det var skönt. På Klong dao hade vi en fin härlig soldag, med god mat och sen även glass till efterrätt;)
Som sagt dagarna har rullat på och så har även kvällarna, då vi för det mesta åker ut någonstans och äter.
Iza och Robin
Vi drack vår första bucket!
I torsdags kväll var jag och syrran med ut på "tjejkväll" Vi åt buffé och såg en show.. efter gick jag Iza och Malin vidare och tog en drink och snackade.. det var trevligt, vi kom hem någon gång efter 12.. tiden gick så fort ( synd att ej Melina kunde följa med)
Nu är det uppdaterat tills nu... och vad den här dagen har att erbjuda vet jag inte än..
Bjuder dock på en till hängmatte bild;):
Ha en bra dag♥

....

Igår hade vi en riktigt mysig dag.. Vi åkte lite tuck och hamnade så långt bort som tucken bar oss.. och det var till same same but different (en restaurang som var super mysig, och de hade super god mat) och stranden där var helt underbar.. dit ska vi fler gånger.
På kvällen fick Vera feber (39.1) stackarn.. tror att det är tänderna.. för hon håller på att få en kindtand.
Idag blev det ju en lugn dag (alltså ingen strand dag) för vera var inte 100 % idag.. så vi tog tucken till old town, skulle kolla upp lite grejer till P päron... sen åt vi en god lunch på mango house..
Vera  drar sin egen vagn.. tro inte att hon vill sitta i den.. hon är ju stor nu..
På vägen till Old town såg vi apor, och när vi åkte hem slogs jag ännu en gång av hur fin omgivningen är här, och jag bara njöt.. Sen när vi vid ett tillfälle saktade ned farten lite vid en kurva tittade jag upp på el ledningarna (om ni varit här förstår ni varför) (elutbildning 1 h, haha) men i allafall.. då fick jag syn på en spindel:
den var inte direkt liten... och jag är livrädd för spindlar, det är den största spindeln jag sett live förutom typ på skansen.. usch, men jag vågade fota.. men jag vågade inte lämna tucken.
Så såg det ut från tucken... sen längst vägen såg vi flera st sådana och deras enorma nät..
ryser lite.. samtidigt som adrenalinet ökar.. kul att få se lite... men ingen orm idag heller..
Efter vi varit hemma ett tag blev vi rastlösa så vi åkte ned och käkade en glass och sen åkte vi och gick ut med en hund, snacka om att man saknar Tyzon då.
Nu blir det film kväll och ett glas rött.
Ha det bra.

film igår..

Filmade lite på stranden igår, tänkte visa en snutt för er, har aldrig gjort det förr så vi får se hur det går.

söndag och 1 års kalas=)

I dag sken solen även denna dag när vi vaknade... härligt! Men Peter, jag och Vera hade lite ärenden att fixa innan vi kunde dra till playan.. men Iza och Robin drog dit tidigt.. Peter jag och Vera drog till Saladan en sväng och på vägen dit sov Vera, och jag passade på att hoppa in hos frisören och toppa mitt slitna hår.. skönt.
När vi sen åkte till stranden hade strandraggarna;) redan bränt sig igen;) så ingen mer sol för dem, men det blev en del bada för oss...
Vera simmar... hon är som en fisk i vattnet..
Robin hänger i skuggan..
Det blev en ganska tidig hemgång, men vi var nöjda med dagen..
Vi skulle på ett årskalas.
Wilma fyller 1 år idag!! Så det var kalas!! Hon blir en stor tjej nu.
Det bjöds på mat, läsk, öl, vin, kakor, godis, kaffe och självklart tårta:
Här blåser Wilma ut ljuset!
Wilma och Vera leker.. sötisar♥
Vera tycker att det är så kul att vara på kalas..
Vi stannade till sist, för att tjejerna hade så kul. När vi kom hem sen somnade Vera ganska snabbt..
Imorgon åker syrran och Robin till phi phi och sen vidare till Phuket.. blir borta i minst två nätter...
Kramar..

lördag 8/1-11

Idag har vi knappt gjort något annat än hängt på stranden.. Vädret har varit fint, inte kanon, men bra för oss:)
Solen tog i allafall bra på våra gäster:) Som är smått röda efter dagens strand besök.
När vi sen kom hem från stranden var vi helt slut nästan alla i allafall. Wilma Veras kompis kom över och lekte ett tag, de har så kul ihop töserna. Eftersom nästan alla var helt slut blev det hämt pizza hemma som blev middag, sen avslutade vi kvällen med yatzy och kortspel..
puss och kram

fredag den 7/1-2011

Det är redan den 7 jan.. dagarna bara springer förbi. Igår kom syrran och hennes kille Robin, vi hängde nere på relax och sen fick de gå hem och sova en stund, de var lite jetlag... Sen på kvällen gick vi ut och käkade på moonwalk.. det var gott och mysigt, men både jag och Iza fick ett antal myggbett på fötterna och benen:(
Idag var det jag och V som gick upp kl:6.15 själva.. de andra sov till mycket senare.. Så efter vi ätit frukost och lekt, blev V otålig så vi gick över en sväng och lekte med Wilma...
(Vera har blivit en stor tjej så hon kan dricka ur glas själv!)
Vi var där och lekte i ca en halvtimme, sen gick vi hem och jagade upp de andra. När de åt frukost gav jag mig ut på en joggtur till gymmet tillsammans med Malin, sen joggade vi hem när vi kört ett gympass, klapp på axeln!!
Straxt efter att jag kom hem kom även resten, de hade varit inne i Saladan för att shoppa lite nödvändigheter.
Sen drog vi ned till relax för solen tittade fram lite titt som tätt idag.. Vi hade en härlig dag!
på restaurangen i väntan på lunchen.
spelar spel och njuter av tillvaron
Vera gillar oxå att hänga på relax!
Jag och syrran posar på stranden;)
Ikväll sen var vi och åt på slow down och maten smakade jätte bra. Sen åkte vi hem och hade yatzy kväll.. det är riktigt kul med sällskapsspel..
Nu ska vi sova.. och hoppas på sol i morgon..
kram

Måste berätta om gårdagens mysdag..

Igår var vi alla äntligen friska, jätte skönt... men tyvärr var det grått och mulet och regnet låg i luften... men fasen tänkte vi måste ut i allafall en stund att vara här hemma blir man tokig av.. så vi packade en badväska ( i hopp om att det skulle spricka upp) och när vi skulle hoppa på tucken började det givetvis regna.. Inte kul, men vi bestämde oss för att trotsa regnet och åka ändå.. men rutten såg lite annrlunda ut.. vi åkte mot Saladan i stället för nedåt.. på vägen satt vi i tucken och frös..( i ca 25 grader) men det regnade så det var kallt.. Så vi stannade på öb och köpte ett varsitt regnställ.. (ett orange, likadana ... man ska ha husvagn..;) ) Sen åkte vi till Saladan, vi bestämde oss snabbt för att gå till papas för att äta lasange.. åhh,, den är så god där, krämig och mycket ost;) Det var riktigt mysigt, Vera vaknade när vi nästan ätit klart, så hon fick komma till knät och äta mat hon också.. men det var lite svårt att koncentrera sig när det kom så mycket båtar som åkte fram och tillbaka som hon måste härma. Sötisen♥
Efter lunchen åkte vi hem, vädret var fortfarande inget vidare. Väl hemma plockade jag undan lite.. men sen fick jag panik igen för det är dåligt väder och att vi inte gör nåt och bara sitter inne... så vi bestämde oss för att åka en sväng till stranden i alla fall, medans det var uppehåll.. så Vera får springa av sig lite och vi kasta frisbe eller nåt.. Vi åkte till relaxbay.. det är det ultimata relaxstället.. man blir avslappnad bara man ser det...
Vi satte oss i en hydda och tog en kaffe och te, medans Vera klättrade upp och ned.. och lekte i sanden, gungade i en hammock.. riktigt härligt.. det var så mysigt att sitta där och titta ut över havet och höra de fridfulla vågorna och se solens strålar som försöker slå sig igenom molnen.. som de faktiskt lyckades med en stund.. det var så fint.. och då förstod jag att det här är fulländad lycka..
Efter en stunds prat och mys hämtade vi ett sällskapsspel som jag och Peter spelade.. Vera hittade en lekkamrat att leka lite med.. ( jag vann spelet ) Det var så mysigt att vara där att tiden sprang i väg.. kl vart 5 och då är det middagstid.. men vi hade det så bra där så vi stannade och åt middag i restaurangen där. När vi avnjutit en härlig middag i hop.. gick vi en sväng på stranden, där Vera fick springa och hoppa och leka lite till innan vi satte oss på tucken och åkte hem... Det var den mysigaste dagen jag haft här♥ När Vera sen lagt sig tittade jag och Peter på film, vi såg dear John.. jätte fin film... kom tårar (fast dock bara från mig)

Teletubbies

Teletubbies är Veras nya favoriter.. Fick två teletubbies filmer av Malin och Daniel får några veckor sen, och varje gång vi sätter på dem så sitter Vera som förstenad och tittar och ler och pekar ibland...
Så det rullar teletubbies nästan varje dag nu... måste kolla efter fler sådana filmer, för en annan blir knasig i huvudet av att sen det.
Nu sitter vi och väntar på att Iza och Robin ska komma hit.. längtar..
som teletubbiessäger: jättekram

Man ska inte ropa HEJ...

Igår verkade Vera må bra igen men vi hade en inne dag i allafall för att vara på den säkra sidan..
Dagen innan mådde ju hon inte alls bra och var jätte hängig.. lilltösen
mina trötta älsklingar däckade på golvet i förrgår..
Igår som sagt var mådde hon bättre men ej kanon.
(Igår.. vill så gärna ut att hon spexar genom att sätta på sig byxorna på huvudet)
Så i morse när hon vaknade var det full karuta igen och vi tänkte att idag blir det en dag på stranden, hon var ju inte dålig igår, bara lite hängig men vem skulle inte vara det om man spytt hela dagen innan.. men sen när vi skulle äta frukost vägrade hon att äta, hon tog bara någon tugga av gröten, åt inget av mackan och yogurt som vi sen provade med åt hon bara halva.. Inte likt henne..
Så efter ett tag tänkte jag att hon kanske vill vila för att hon var lite gnällig, så jag tar henne i famnen och vi lägger oss ned -Då spyr hon över mig... Inte jätte mycket, men inte lite... så det var bara för mig att hoppa i duschen. Och Vera blev det fullfart på igen. Och vi tänkte att det måste ha varit det som låg i halsen och det var därför hon inte åt. Men vi sa att vi skulle hålla oss hemma så att vi såg att hon fick behålla maten. Efter någon timme och hon levde rövare hemma.. tänkte vi att vi i allafall kan gå på en promenad.
Och vi gjorde oss i ordning. Hade lite svårigheter att få in ena inlägget i skon...
Det var för att den här grodan låg där i..
Väl ute gick allt bra till en början, men så småningom började V gnälla.
När vi sen var nästan hemma spydde stackarn igen.. massor, sån tur hade vi vatten med oss, så det var bara ta av henne kläderna och skölja av henne, sen ta henne i mina armar och bära henne de sista metrarna hem.. Sen blev det duschen och det gillar hon.. efter hon hade torkats och på med ny blöja, var det full fart igen.. Sen vid lunch vägrade hon att äta.. igen.. Men fortfarande full karuta.. Nu har hon sovit i snart två timmar.. så nu hoppas vi att aptiten kommit tillbaka och att hon får behålla maten..
Barn blir ju så pigga efter de spytt, inte som en annan blir halvt död.. Så hon leker ju på som vanligt och förstår nästan inte varför hon inte får gå ut...
Nu ska jag mysa med min dotter som precis vaknat.. uppdaterar sen om hur kvällen var...
kram allesammans.

Nu har det nya året börjat!!

Peter kom hem igår innan 12 så att vi fick fira in det nya året tillsammans. Vi gick ut på vår balkong och såg alla fyrevärkerier och alla lycko lyktor som skickats upp.. Det var så fint. Från vår balkong hade vi riktigt fin utsikt, kunde inte blivit bättre.
Peter hade även med sig mat till mig från kvällens middag, och jag måste säga att maten var suveränt god...
Idag mår jag bättre men inte bra.. och Vera stackarn har blivit sjuk.. hon har kräkts hela dagen, får inte behålla nåt. Så det har varit en sitta inne dag idag...
Det här året började inte bra.. men jag ser det från den ljusa sidan, det kan bara bli bättre från här...
God fortsättning..
nu ska jag mysa med min lilla...