KL..

Vi har varit i Kuala lumpur i några dagar för att fixa visum och ha lite semester. Jag måste säga att det är en helt fantastisk stad och efter de 3 nätterna där känns det verkligen inte som om jag är klar med den staden, skulle vilja stanna mycket längre...
Hotellet:
Hotel Nikko.. helt underbart 5 stjärnigt hotel, med super god frukost.
Vera kikar på utsikten.. vi bodde på 19 våningen.
tittut vera, här dyker vera upp bakom säng kuddarna..
Härligt med badkar..
soffan..
Det var riktigt trevlig personal på hotellet, riktigt fint hotell.
Nog om det, det blev en del shopping och första kvällen gick vi till KLCC (twin towers)
Det var en stor galleria, med mycket märkes affärer.
Blev ett par varsina converse för mig och Peter.
twin towers
Dagen efter blev det oxå Klcc och där var vi hela dagen.. eller vi åkte dit efter att vi ansökt om visum.
somliga gör allt för konsten, kolla mannen till hö på bilden..
Vera älskade alla små åkattraktioner..
Vi blev trötta i benen av all shopping, så vi tog en fika med kaffe!
Vi var kvar i shopping centrumet tills efter mörkrets ingång..
Dagen efter tänkte vi att det var dags att testa ett nytt köp centrum och efter att vi frågat på hotellet så åkte vi till Sogo där skulle det vara bra. Och passen skulle vi hämta kl 14.30 så¨sogo blev det på förmiddagen.
Här blev det lite shopping mest till Vera.
Efter vår visit där, tog vi oss till ambassaden för att hämta passen, det gick lika smidigt som att lämna dem, tycker att de är väldigt organiserade i Malaysia.
När vi fått våra visum, visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, men vi bestämde oss snabbt för att åka till ytterligare ett köpcentrum nämligen time square
Det var ett riktigt stort varuhus.. med ca 14 våningar och så hade det ett nöjes fält inomhus..
De hade en bergodal bana med loop innomhus oxå;)
Riktigt kul att se..
Vi var inte i det här köpcentrat speciellt länge.. det var jätte hög musik och det var nästan för mycket av allt..
Så vi åkte till KL tower där vi tänkt äta middag. Men när vi kom dit så sa damen att man hade varit tvungen att boka bord och att det var fullbokat till nyårs afton.. tråkigt.. det blev lite som luften gick ur en.. men Vera var tvungen att få mat, så vi slog oss ned vid ett av borden och gav henne mat, då kommer damen fram till oss och säger att hon fixat bord åt oss till 18.30 så det blev bara en kvarts väntan.. Sen blev det buffé 288 meter upp i luften;) Där uppifrån fick vi se hela Kuala Lumpur, det var mäktigt och jätte fint.
Utsikten..
Twin towers..
Vi fick vara med om at se staden bli mörk och lysas upp med alla lampor så mysigt..
Hade en riktigt trevlig middag med min underbara familj.
Här säger familjen Eriksson/Andersson hejdå till Kl tornet.
Det var en riktigt härlig semester.
Vera var riktigt snäll under flygningarna! (då sov hon;)
Jag har varit yrslig i mågra dagar och samma dag som vi lämnade Kl hade jag även ont i magen, när vi kom hem mådde jag även illa.. fasen.. I dag nyårs afton ligger jag hemma med yrsel, illamående och feber och magont.. Inte världens bästa slut på det här året!!
Men vill i alla fall önska er ett GOTT NYTT ÅR!!!
Puss
När vi kom hem sen

Vår julafton (timme efter timme)

Vi gick upp kvart i 6 på morgonen och då såg vi julkalendern i sängen först..
Kl:6.00 frukost
kl:7.00 Morgon julklappen
Kl.8.00 tand borstning. (jag hjälper Vera och hon "hjälper" mig)
Kl:9.00 stranden och frisbee kastning (Inte så tjock som han ser ut)
Kl: 10.. simmning  i poolen.
kl:11 drink på stranden
Kl. 12. 00 Vera sover och vi gör oss i ordning..
kl: 13.00 väntar på taxin..
kl. 14.00 Nu är vi på julbord och här är den fina granen de gjort.
Kl. 15.00 Julbord
kl.16.00 tomten kommer, och han kör vespa?
Kl 17.00 poolhäng och killarna leker hemma hos fam Devinger/Pehrsson.
Kl 18.00 Nu vankas det pepparkakor och glögg.
Kl 19.00 julklapps utdelning..
Kl 20.00 Julgröt (Johan gjorde den själv) det var jätte gott.
Kl.21.00 spelade vi julklapps spel...
Senare på kvällen blev det kortspel...
Hade en riktigt trevlig julafton, och på eftermiddagen/kvällen kom de riktiga julkänslorna fram.
Tack familjen Devinger/Pehrsson för en riktigt trevlig julafton.
Kramar

JULAFTON!! GOD JUL!!!

Dan före doppare dagen..

I morgon är det julafton! Hjälp vad tiden gått fort till jul. Jul känslor? Har jag några sånna, ja, visst har jag det, med det känns absolut inte som när man är hemma i Sverige. Ni där hemma ska veta att jag tänker på er massor♥
Idag har solen kommit så vi tog en heldag på klong dao, vi var på ett ställe där det fanns lekpark också, så Vera kunde leka av sig lite. Det var skoj.. tyvärr var kameran trasig så det blev inga bilder.
Sen precis när vi gick så kom regnet.. tur att vi precis hann undan.
Jag och Peter fick tillbaka våra shorts idag:) Enligt tvätt-tanten så hade de varit på villovägar långt borta...
Efter stranden blev det en sväng in till Saladan för att fixa det sista inför imorgon;)
Nu är allt klart, klappar inslagna...
Nu ska vi över till grannarna för dan före dan mys.. det vankas glögg;)
Härligt!!
Ha en bra uppesittardag.

lunch och strand häng på Klong nin.

Idag för att det ska hända nåt tog vi tuken till Klong nin för lunch, som alla redan vet är vädret här inte det bästa (har inte varit såhär dåligt väder på över 15 år) , för att vi inte ska klättra på väggarna, så tog vi ute lunch. Det var gott och V sov genom nästan hela, så vi fick för första gången på länge en lugn lunch.
När hon vaknade fick V sin mat, sen flyttade vi ned till stranden för lite lek, och för att leka på stranden behövs ingen sol;)
Peter och Vera leker med fötterna i sanden...
Det var först en försäljare som sålde glass som kom fram till oss och han började sjunga för oss, hihi, Vera bara stirrade och jag och Peter började nästan skratta.. Inget glass köp blev det i alla fall, trots att sången var väldigt fin.
Sen var det en kvinna som sålde smycken som kom förbi, och trots att vi sa att vi inte ville köpa några smycken så stannade hon och pratade en stund. Hon frågade hur gammal V var. Sen frågade hon om det var en pojke, och vi svarade nej,det är en flicka och då säger hon ok, men hon ser ut som en pojke.. hmm i rosa badbyxor, tänkte jag.. De säger verkligen vad de tänker här!  Sen frågade hon oss om vi inte skulle skaffa oss ett till barn, hon tyckte tydligen att vi skulle skaffa oss en pojke. Hon hade själv två döttrar.
Efter det lilla pratet, vinkade hon till Vera och gick vidare...
Det gråa molnet på himlen blev bara mörkare och större så vi bestämde oss för att åka hem.
Vi tog en liten extra väg hem, genom djungeln..för att kolla lite.. jag ville se en orm, men det dök aldrig upp någon.
Sen fick vi punka på däcket, men vi hann till vår verkstad och byta innan vi blev stående i öde marken...
När P kom hem från verkstaden hade han med sig fika, kanelbullar;) det var gott...
nu blir det nog film..

lugn måndag

I dag har vi inte gjort många knop.. jag känner mig inte i form.. har huvudvärk samt värk i nacken.. känner mig lite febrig.. plus att magen är ur balans:/
Sen i natt hade Vera bajsa, vilket hon väldigt, väldigt sällan gör på nätterna, så Peter ska gå ned för att hämta blöja och våtservetter.. rätt som det var hör jag en duns, och sen någon som ojar sig...!! Peter ramlade ned för trappen och blir liggandes.. jag går ut ur sovrummet och frågar hur det är... Jag vart orolig! Hoppades att det inte var något allvarligt, och jag kunde ej springa ned för Vera låg i vår säng och hon kan få för sig att hoppa ned i bland.
I allafall Peter kom upp på fötter igen och inget brutet.. men han haltar. Han har nog fått spricka i två tår... så kan det gå (Och Nej han var inte onykter)
Så en lugn dag i dag var taget!!
bjuder på en blid som är tagen för några dagar sen..
Ha en fortsatt bra måndag.

4 advent i dag..

Det blev inte så mycket advents firande i morse.. Vera och jag gick tillsammans med Malin och Wilma och åt frukost på franska bagaren. Vi hade ingen frukost hemma och jag lät Peter sova ut för att vi var på fest i går kväll/natt.. Jag och V åkte hem vid 2.. och Peter kom väl hem några timmar senare... så därav sov morgonen. Idag har vi inte gjort många knop, middag åt vi inne i Saladan på pa-pas, vi åt lasange och den var super god, tror att vi går dit fler gånger;)
Nu ska jag i säng, önskar er alla en riktigt fin 4 advent...
kram

Riktigt trevligt..

Pratade med Marina och lilltjejen idag.. det var ett tag sen. Det var riktigt kul, trevligt och härligt att prata med er...
Saknar er massor och det kändes verkligen efter att vi sagt hej då!! Nu ser jag fram emot nästa gång vi pratar och hoppas att det ej dröjer allt för länge.
(vi 4 innan innan vi åkte till Thailand)

Sen i kväll kom även Malin över med äppelkaka/paj.. det var super gott, nu är magen full av onyttigheter med det är jag värd, i morgon bitti blir det yoga träning.

Fredag..

Sol först...sen regn, så vi hann inte ned till stranden. När vi var halvvägs in till Saladan så började det spöregna... lagom kul. Så vi fick åka in till golfrangen för att vänta ut regnet.
här är vi allesammans i tuken utanför rangen...
jag fick låna Veras handduk, för jag frös och så regnade det in lite;)
vera kikar på regnet..
Damen fick byta tunnor ofta...
blev fruktstund för Vera då...
När personalen såg att vi satt där, vinkade de in oss, de sa att vi skulle köra in tuken under deras tak och sen sitta där istället för att sitta och trycka i tuken.. och det gjorde vi... vi tog en varsin öl medans vi väntade och Vera sprang omkring.. jag hade till en början lite svårt att sitta still pga att jag såg så mycket insekter, det var tveskärtar, spindlar, grodor, tusenfotingar, mygg och trollsländor.. till sist kunde jag slappna av lite... fattar inte varför man är så rädd för nått som är så litet...
Men när regnet så småningom började avta, så försvann insekterna.. antar att de inte heller gillar regnet...
När regnet slutat begav vi oss till Saladan.. Där inne var det skaplig översvämning.
Vi fick lyfta över vagnen över vattnet...och båda mina tofflor gick givetvis sönder då oxå;)
När vi kommit över och satt på oss skorna så fick Peter ett tel samtal, och han var tvungen att åka hem och fixa en sak,och jag och Vera fick strosa lite själva.. för att senare försöka ta oss över för att handla på lanta mart!
Vattnet sjönk ganska snabbt undan och vi kom över på ett ställe längre bort.. V och jag handlade tandkräm.mm och sen satte vi oss utanför och väntade på peter.
Vera får hålla sin tandkräm..
självklart ska det sultas och ätas av den..
åhh så gott det var... måste smaka lite mer...
Det var sen en taxichafför som stod bakom mig och stirrade på oss, så jag förklarade att det var tandkräm och han sa att han såg det och fortsatte att stirra konstigt på oss. Det verkade som om han tyckte jag var galen som ger mitt barn tandkräm att sulta på... men vad gör man inte för att hålla sitt barn nöjd när man sitter och väntar...
När peter sen kom gick vi till mocca för glass och den tog vi ihop med m och d och lilla W.. trevligt.. glass får man äta vid dåligt väder...
När vi kom hem hade vi ett fint och städat hus.. härligt.
Nu har vi oxå tryckt i oss rulltårta som vi fått av Sassi till fika.. Thanks Sassie it was really good:)
Nu ska vi natta lill tösen så att hon orkar med ännu mer bus i morgon..
God natt...

Glass i stora lass!!

I saladan och äter glass med M och D och Wilma. Tjejerna älskade glassen;)(vi oxå) Och de tycker att det är skoj att leka med varandra, det blev en hel del kramar oxå;)
Efter glass mys blev det en snabbhandling och sen hem.
Efter vi nattat lill fia så smet vi över till Devinger/Pehrsson för kort spel.. jag säger så här att jag hade inte kortspels gudarna med mig igår... Men M spelade storslaget och rådde hem flera poäng;) Grattis!!
I dag blir det morgon yoga sen prova på dyk och beachen....
Ha en härlig dag!
Ps: I går blev V 15 månader!! Tiden går fort...

Dricker en kopp kaffe och njuter...

Igår var det strand häng, fast innan det var jag och Malin ute och sprang längst hela stranden, gött.. Sen var vi på stranden tills eftermiddagen och det började mulna på, vi hann precis för sen kom regnet!!
I dag joggade vi till gymmet och sen körde vi ett pass, sen kom P och hämtade oss, sen var det beachen igen.. gäller att passa på nu när det är fint väder..
och angående kaffet så har jag haft uppehåll ett tag, men nu när jag dricker igen, undrar jag varför..
En sak som är panik: MINA JEANS SHORTS ÄR BORTA!!! Tvätt-tanten har slarvat bort dem... fan säger jag bara, för jag hade bara två par med mig! försökt hitta nya, men de som finns här är "för" korta och vanliga jeans för avklippning finns inte heller!!
Nu Vaknade snuttan, så nu ska vi kramas lite!

GLAD LUCIA!!

Vi önskar er en fin och mysig lucia♥

Var tredje advent igår..

Det var ju tredje advent i går och självklart tändes det tredje ljuset och till det avnjöt vi lussekatter och te.
och igår kväll var det ju idol final!!
Nu ska jag plugga lite medans Vera sover lunch.

Vart tog den söta lilla solen vägen??

Jo, i samma stund som jag skrev att solen kommit hit så försvann den. Vart tog den då vägen.. ingen som vet, bakom molnen och regnet? Den är i allafall inte här. När kommer den då tillbaka? Det sägs att den kommer den 15 dec... så det är bara att vänta och se!!
bjuder på en fin bild... jag och min älskade dotter håller hand!!
Ha en fin söndag!

Veckan!!!

I onsdags kom äntligen den efterlängtade solen... sen har det varit strand häng för oss;) På onsdags kväll var vi ut och käkade på Klapa klum och vi tog lite "roliga" fina bilder.
kortet som hamnar i familjealbumet!
Härlig solnedgång!!
läckert!!
Vi gick dock hem tidigare än resten för Vera var super trött och fick ingen ro, men det var trevligt.
Torsdagen hängde vi oxå på standen, man passar på att supa in varenda solstråle man kan;)
På eftermiddagen/kvällen gick jag och M på yoga, det var riktigt kul och spännande.. gjorde och klarade av saker jag aldrig gjort förut.. tex stå på huvudet;)
Efter yogan och vår härliga middag hemma så vankades det jul fika hos, M,J,I och I.. gott med te, lussekatter och pepparkakor. Vi hade tända ljus och drömde för en kort sekund att snön föll utanför fönstret.
Det var riktigt mysigt.
Peter började tyvärr att bli dålig i går kväll, så idag var han hemma med magont och feber, så jag och Vera fick gå till stranden själva. Det funkade jätte bra. Sen kom D, M och Wilma ned till stranden med, så V och W lekte massor.
Här spanar tjejerna på en kille som stod vid sidan med sin mamma.. så då fick jag ingen uppmärksamhet.
Det var två trötta tjejer som sen på eftermiddagen åkte hem efter en dag på stranden.
Nu i kväll var jag och Vera ut och åt med familjen Devinger/ Pehrsson, det ar mysigt, dock var maten lite mer "lunch" mat men för min del helt ok. Straxt innan vi skulle gå från stället sträckte sig Vera mot Johan och gick så gärna till honom.. Så har Vera aldrig gjort mot någon förut.. och absolut inte om varit med. Sen när hon kom till mig ville hon tillbaka till honom. Samma när vi satte oss i taxin, då satt hon i mitt knä först, sen sträckte hon sig mot Johan och ville sitta där, och givetvis fick hon det. Samma sak när vi klev av taxin och vi var på väg hem. Så de tog med sig Vera och jag gick in för att kolla till Peter, sen gick vi båda över för att hämta henne.. Då var det oxå J så gällde. Om I jagade henne sprang hon till J i stället för mig. Och när vi skulle gå ville hon inte följa med, och verkligen klamra sig fast runt halsen på J. Det är den första gången hon blir så! Kul att se, fast man blir ändå lite förvånad när det händer.. om ni förstår vad jag menar:)
Nu kallar sängen..
Ha en bra fredagskväll.

Helgen i Phuket

I helgen var vi i Phuket, där kan man snacka om snacka om spontan resa, vi bestämde oss och sen hade vi 45 min på oss att packa och duscha och det funkade utmärkt, dock blev man lite stressad. Vi åkte med våra grannar som skulle uppsöka sjukhuset där. Vi lämnade Koh lanta vid 4. Vi åkte en minibuss och var framme efter 22, men det var för att vi stannade i krabi och åt, sen körde vi först till sjukhuset och efter det när vi skulle till hotellet så hittade inte chauffören dit, så vi åkte ca tre-fyra varv runt party gatorna i Phuket. Det var mycket folk och mycket party, det är man inte van att se. ( inte när man bor på Koh Lanta.) Sen väl på hotell rummet slocknade vi alla tre.
Dagen därpå var vi redo att se stan, men först tog vi en promenad till stranden och där såg vi en lekpark som V ville leka i.
rutschkana
åkt klart, vad ska jag välja för kul nu?
det blev rutschkanan igen!! Det åktes en del rutschkana.. hon älskade det!
Sen ville hon promt hänga i klätterställningen..
stranden i phuket. Den är mycket mer exploaterad än Koh Lanta.
Vid lunch mötte vi upp J, I och i för mat och dryck, och en sväng i köpcentrat. (trist var det att M ej var med, men hon fick ligga kvar på sjukhuset). Lunch blev det på Mcdonalds:)
Blev inte så mycket shopping som jag velat, men får ta igen det i Malaysia;)
Det var en trevlig dag, hade så ont i benen och ryggen efter dagens promenad. Precis när jag, V och P skulle återvända till hotellet sprang D i fatt oss (våra andra grannar) SÅ vi satte oss ned med dem ett tag och V fick leka lite med Wilma. Vi bestämde middags date med dem.
Vi avnjöt en god middag inne på köpcentrets restaurang gata.
Utanför "ena" ingången. Alla ville tydligen fotas med kaninerna?
För att komma tillbaka till hotellet fick vi ta en promenad genom fest gatan Banglar Road. När vi kom hem somnade vi alla tre snabbt.
När man satt och åt frukost hade jag utsikt över banan trädet. Det var riktigt skönt att sova på hotell, och det som var bäst var att det var sånt sprut i duschen, det gick att tvätta håret ordentligt. Så skönt.
Hem hade vi inte heller bokat nåt, och eftersom fam Devinger/Pehrsson inte hade fått nått svar och inte visste om de skulle stanna en natt till, så tog vi den tidiga färjan hem.
När vi kom till färjeterminalen mötte vi våra andra grannar igen, och tjejerna fick leka, de skulle med samma båt som vi.
Tjejerna Wilma och Vera i väntan på att få kliva på båten.
phi phi- öarna. Där var det båt byte och en stunds väntan.
V njuter av utsikten.
på Phi-Phi. Där åt vi även lunch.
Ett thailändskt barn tyckte att det var väldigt kul att se V sova i vagnen.
Båten från Phi-phi tåg 1 timme och sen var vi hemma. Först tyckte jag att det var jätte skönt att vara hemma i lugnet, men efter några timmar saknade jag människorna och rörelsen, här på Koh Lanta är det väldigt lungt och värre är det nu när det inte är bra väder, men på torsdag skulle det nog spricka upp. får verkligen hoppas på det.
kram

Torsdag..

I natt när jag vaknat och hade lite svårt att somna om får jag för första gången verkligen dokumenterat att Vera drömmer massor, lillsöt börjar nämligen skratta i drömmen. Det var det sötaste jag sett och hört, hon sov nämligen bredvid mig då... så gosigt!!
Sover sött och drömmer glada drömmar♥
Idag var det fortfarande inte bra väder, men i dag trotsade vi det och åkte till stranden ändå, vi och våra andra grannar, de har en tös på 11 månader och Vera och hon har blivit vänner, så de fick leka i hop på stranden. Det var jätte kul att se hur de plaskade i vattnet och hade skoj.. trots att det kom lite regn stänk lite då och då..;)
Nu får det fina vädret ta att komma, behöver få lite sol!!
Får se om jag kanske ska ta mig ut på en lite joggtur i morgon.. om mina ben bär mig.. får krupp av att sitta såhär... behöver träna och riktigt ta ut mig!!!
Sov gott mina vänner och hoppas att solen skiner i morgon...

dagarna två..

jaha, nu har det regnat i två dagar.. kan inte säga att vi gjort så mycket.
I går städade jag huset och Peter tog hand om Vera, så att jag kunde städa i fred, för jag blir ju på så bra humör när jag städar;)
Sen på kvällen kom grannarna över på tacos och kortspel, det var en trevlig avslutning på den kvällen.
I dag hängde jag på Melina och Johan till gymmet, jag körde ett lugnt pass, det var skönt att börja igen, nu får jag se till att vara frisk så jag kan komma i form. I kväll blev det nudlar för mig och I och grabbarna åt hamburgare och M åt potatismos med köttbullar. Sen blev det pannkaka till efterrätt, det var gott.
Nu håller vi tummen för fint väder i morgon... annars blir jag tokig!!