lördag 30/10

I natt ställs klockan om i Sverige... det kommer numera att var 6 timmar i tidskillnad... det ökar med en timme inatt;)
Vad har hänt i dag då.. jo, jag har pluggat hela dagen;) tror att det lossnar nu... får se hur det går i morgon när jag ska avsluta det jag skrivit. Peter åkte en sväng så att jag fick lite lugn och ro, när de kom hem, fick jag en present.. de hade köpt ett halsband åt mig.. sötisar.. Jag älskar er♥ just det igår åkte vi och klippte oss både jag och peter plus att det blev en benwax för mig kalaset gick på 850 baht det är alltså runt 200 kr och då var det ben vaxningen som kostade 600 baht.. så det var en super billig klippning.. så ska det kosta hemma tycker jag;)
Tillbaka till idag,det blev glass oxå;)
Glass får man när det är varmt och man är utomlands.
Men tröjan är det bäst man tar av... annars är det glass på hela den;)
Ska mamma få det lilla som är kvar av glassen!! Vi skulle ju trots allt dela.. hm.. nix jag äterden själv!!
Tro inte att jag fick smaka mycket av den glassen..sen var snuttan full av glass, så det blev duschen när hon var klar!!
Här ska ni även få se en fly förbannad Vera: kortet tog härom dagen!
bra att se att hon har humör och temperament, vem hon har ärvt det av låter jag vara osagt;)
Ha en bra fortsatt lördag allihopa..
Vera och jag innan vi drog till restaurangen och Idol-kväll..
God natt
och

fredag 29/10

För en månad sen kom vi hit.. sent på kvällen. Så i kväll har vi varit här i en månad. En månad som har gått väldigt fort men ändå varit väldigt lugn. Nu börjar det komma turister till ön och ca den första nov smäller det till;) Då flyttar oxå våra grannar in. Ska bli kul, speciellt om det är några man kan umgås med.
I allafall ska väl uppdatera er om vår vecka. I onsdags var vi utan el och vatten stort sätt hela dagen.. det var avstängt innan vi vaknade och sattes på igen kvart i 5 på kvällen.. Så det var inte så kul.. Vi fick vid 10 reda på att det hade stått i tidningen (som att vi kan läsa den) hihi. och att det skulle sättas i gång 4.. så 45 min sent det var bra för att vara här. Vädret var inte det bästa heller den dagen.. grått och lite regn emellan åt, så inget strand väder med andra ord, så vi hoppade upp på tuktuken och tog en tur.... Såg världens finaste utsikt, men hade tyvärr ingen kamera med oss, båda hade dött och som sagt ingen ström.. åkte över backar och dalar.. sen åkte vi så långt vi kunde komma på en väg... där nere var det mysigt, men när vi skulle tillbaka upp så var det ju för brant så tuken orkade ej upp. Så både jag och Peter fick hoppa ur, jag hoppade bak och putta på och peter var vid styret och drog och gasade upp den samtidigt... hahah.. var som värsta träningspasset.. blev helt slut av det. Sen på väg hem stannade vi och åt på restaurang.. snacka om att vi stannade i rättan tid.. för det började spöregna.. sen såg det ut som det lugnade ned sig lite.. och vi hoppade upp på tuken igen och åkte hemmåt... men icke, det började ösregna..så regnet piskade oss, vi blev genom sura förutom vera.. hon blev bara blöt på huvudet och lite på tröjan.. det var det som stack upp utanför regnskyddet.. och tiyya ut det var hon ju tvungen till... det var också super kallt.. så det var skönt att komma hem, det var väl tur att regnet kom, för då fick vi oss en dusch i alla fall;)
Igår, pluggade jag stort sett hela dagen, men har inte kommit ett dugg framåt... Fasen, man blir så arg på sånt... skriver och skriver, men kommer ingen vart. ghaa
Det var även fint väder igår på eftermiddagen.. men inget bad blev det. (hade hoppats på vädret idag)
I går kom grannen över och lärde oss laga kyckling och grön curry.. det var gott men lite starkt (för mig) men hon tyckte det var lite för svagt.. hihi..
Sen i går kväll hade hon gjort en tårta.. så när peter var ut träffade han på hennes man som erbjöd oss två bitar.. för att han sa att han inte orkade äta upp hela tårtan själv.. och det var inga små bitar vi fick...
men gott var det!!
tårt mumsande;)
Nyss var vi en sväng till stranden för att kolla hur den såg ut.. vattnet har vänt nu och det är mycket lugnare.. skönt.
Vera precis ramlat med huvudet ned i sanden;)
Så här gick det till..: Peter ställde ned V i sanden tog av sig sina tofflor och sprang ned för den lilla (fast branta) backen mot vattnet, men tänkte inte på att V skulle kuta efter, hihi, så hon stupade med huvudet före i sanden.. sötis.. men inte ett ljud sa hon.. vi satte henne upp och borsta bort sanden, sen sprang hon ned till vattnet.. sötis.
men det blev inget badande den här gången.. fast hennes byxor blev blöta av vågorna ändå;)
nu sover hon och sen blir det lunch, sen återvänder vi till stranden och då har vi med badkläderna..

Tisdag 26/10

Igår hände inte mycket, jag pluggade mest hela dagen. På kvällen åkte vi in till Saladan för att käka och handla hem lite matvaror. Vi gick på en restaurang vid vattnet. Jag beställde krabba i coccosmjölk soppa och peter nåt med cashewnötter. Men går du på restaurang här, är skalet alltid kvar på div saker... så när krabb soppan kom in hade de bara skurit den i bitar och slängt ned den i soppan... så när jag fick in den satt jag som ett frågetecken? Har aldrig ätit krabba.. så visste inte hur jag skulle göra... trodde att när jag beställde soppa att "köttet" skulle vara ut plockat ur skalet.. men icke... fick kalla på servitrisen som fick visa mig hur jag gjorde.. när jag fattat det + att jag fick en nötknäckare för det hårda skalet var det väldigt gott..

Idag blir det plugg igen... ska försöka se föreläsningarna idag istället.. för som vanligt funkade det inte igår...
är så jobbigt när det blir så!!
Men förhoppningsvis blir det bättre idag.
Jag blir i allafall glad när Vera spelar en trudelutt för mig.
Hon har lärt sig blåsa ordentligt nu, så nu spelas det för fullt. ( I thailand tror de på multifungerande leksaker, det är både en skallra och en flöjt!)
Nu håller Vera på att ställa fram våra skor.. Hon vill att vi åker..
Så vi ska nog börja röra på oss...
Här får ni en slängpuss av henne.. Det är så sött att se när hon ger slängpussar.. och alla som får dem blir så glada!! Hon är världens sötaste♥ gosis..
Hoppas ni får en bra tisdag!

Lördag på beachen

bakom våra solglasögon....
Att Vera älskar att klättra är ingen nyhet...
när hon ska upp i famnen ska hon klättra!!
uppe..
badar i vågor.. jippie...
efter det här kortet dog kameran...
I kväll har vi varit ute på restaurang och tittat på idol och ätit pizza.. Vera sprang omkring som bara den och showade och dansade till musiken. Träffade en kill kompis och leka med oxå.. till sist fick vi henne till att sova.. då hon gick på övertid.
Nu är vi inne i idol gemet igen;)
Snart ska vi sova... tycker att sängen ropar mitt namn...
Haft en riktigt trevlig dag och kväll...

Lördag<3

Började med Thai frukost..gott som alltid!! Sen blev det beachen i vanlig ordning. Åkte hem för lunch vid 12. Blev kyckling filé och pommes... gött. Sen hade Peter bokat prov dyk till kl 15 så det blev beachen igen för mig och Vera medans Peter plaskade i poolen.
Riktigt härligt eftermiddagsväder. Blev en öl på strand baren som öppnar för säsongen i kväll.. gött. (tyvärr hade kameran lagt av så det blev inget foto)
Men mys var det.
I kväll ska vi gå på restaurang och äta lyxmat (pizza) och se på Idol.. de visar andra avsnittet.. ( jag har inte sett det, inte heller det som visades i går) Så det ska bli riktigt trevligt.
Emmy - vi hittade mjöl;)

Fredag

Vi hade ju som sagt matlagningskurs här i går. Våran granne var över och hjälpte oss först handla och sen laga Phad Thai. Det var kul, men hur ska man själv klara sig på marknaden utan henne.. sen lurar de turister lite med;)
Hon ska lära oss en annan mat rätt en annan dag. Så här såg det ut med varor när vi kom hem:
vi hade massor av ingredienser/ varor med oss hem, en stor skillnad mot hur det brukar se ut när vi kommer från marknaden, då brukar vi bara ha med oss ägg och vattenmelon, möjligtvis en annanas oxå;)
Så här såg det ut när vi lagade maten:
Här äter Peter min lagade Phad Thai:
Han gillar det! Det syns väl;) haha
sen tog jag kort på min tallrik, ser ni vad böngrodden liknar?
jo en orm.... undra om det är ett tecken? Men vad för tecken? spännande.. eller inte. Vill inte möta en orm direkt, fast hellre en orm än en spindel, för de klarar jag inte av!!
Ha en bra fredag kväll...

torsdag morgon

I dag är det inte lika fint väder.. och ingen Thaifrukost blev det:( Ok, vädret är ok, men ingen sol... vad ska vi då göra i dag? förmiddagen blir nog lugn.. ska passa på att plugga lite. På eftermiddagen kommer våran granne (som är thailändska) och ska lära oss göra thaimat, så vi ska åka tillsammans till marknaden och handla det vi behöver. Skönt att ha med oss någon dit som kan säga vad det är för saker.. sen åker vi hem till oss och lagar mat.. det första vi ska lära oss är Pad thai.. mumma.
Ha en bra torsdag♥

God morgon!!

Efter frukost, blev det en runda på stranden!! Nu ska jag försöka hålla i det!! Det är så skönt att jogga så.
Vera och Peter lekte som vanligt.. de såg så glada ut när jag kom tillbaka.
Nu är vi hemma för lunch och Vera har sovit förmiddag.
Ha en super bra tisdag!!
Kramar..

Måndag och vardag igen..

I går provade vi nåt vid ett stånd de sa att det var Thaifrukost.. sen hela gårdagen kunde jag/vi inte sluta tänka på dessa godingar, så i morse när Peter äntligen klev upp hoppade vi upp på tuken för att handla dessa godingar... så gott.
så god thaifrukost.. i den gröna sörjan doppar man dem i (den är dock väldigt söt) Till det dricker man varm mjölk blandat med nåt.. mjölken ska vi köpa med i morgon:)
gott, gott
Sen blev det stranden, det var ju så fint väder idag:)
Vera och Peter grävde.. Här hjälps de åt...
Pappa, nu får du gräva!!
Vera softar ned och kollar på pappa som gräver..
Nu är det Veras tur att gräva!!
Vera gräver med hela kroppen inklusive ansiktet..♥
Efter en stund på stranden åkten vi hem och åt lunch, sen fick Vera sova. Hon sov väl ca 1 h och 45 min. Vi försöker ändra sov vanorna nu så att hon bara sover en gång per dag. I dag gick det bra, men hon fick lägga sig för kvällen lite tidigare.
Åter till det jag skrev tidigare.. efter Veras sov stund åkte vi till Saladan och handlade lite mat. Peter och jag köpte oss ett par varsina soft byxor oxå. Det blev sen spagetti och köttfärssås till middag. Gött...
Nu ska jag och älsklingen titta på film.
Puss

två dagar med fint väder..

Nu har vi haft hyfsat fint väder i två dagar.. så härligt. Så det har varit några svängar till beachen.
I går kväll åkte vi till stranden för att se solnedgången. Det var mysigt.
solnedgången
tyckte den här bilden blev så häftig.
riktig mysig kväll..♥ med mina älsklingar..♥
Nu ska jag se på film med älsklingen.
Puss..

Fredag..

Hyfsat väder i morse/förmiddag, blev en tripp till stranden, skulle kolla om vattnet vänt och om de städat upp stränderna än och svaret blev nej på båda frågorna.
Men kul hade vi en då;)
Vera älskar verkligen stranden och havet..
Det började mulna på, så vi åkte hem och åt lunch.. Sen åkte vi och hämtade upp min bok som har kommit. Tack kära mamma för att du skickade den till mig♥
På eftermiddagen tog vi en tripp in till saladan, där hittade vi ett ställe där de sålde frysen pommes.. gissa vad som följde med oss hem.. Det blev pommes och korv till middag här.. Det var gott.

just det..

Mitt nr har upphört att existera. Så det funkar inte längre. Det här är mitt nya nr: +66808876781
Hit kan ni messa och ringa;)

Varit till old town

Vädret har varit sådär idag. Regn till och från hela dagen- i ett av uppehållen satte vi oss på tuktuken och drog i väg.. tror inte ni att när vi kommit en bit började det spöregna.. så vi stannade till och satte på regnskyddet på vagnen, och vi var stilla så vi inte skulle bli så blöta.. sen verkade det som det blev uppehåll och vi åkte vidare, men kom inte många meter förrän nästa skur.. då sa jag till Peter när vi stannat för skydd att vi åker hem, han sa då precis min tanke, men vi väntade lite till.. och då kom solen fram;) Så vi åkte vidare på vår sightseeing, vi hamnade i allafall till slut i Old Town.
sen när vi kom hem åkte vi en sväng till marknaden som är varje torsdag. Där handlade vi äggoch vatten melon, sen blev det två klänningar till Vera.
här provar hon den ena vi köpte.

Min dag är snart slut:(

Dagen har varit kanon!
Eller ja fram tills att jag ska litteratur seminarium i alla fall, när jag hade min cam på hörde jag inget, så fick sitta utan, dessutom laggade det ganska mycket, så jag missade en del. Sen tycker jag att det är jobbigt att prata så, så vet inte om de förstod vad jag ens menade eller om de ens hörde vad jag sa.. sen fick V spel och skrek igenom hela sem också, så hon var in till mig tillochfrån för att lugna ner sig. Vet inte varför hon blev så idag, så jag kunde inte koncentrera mig på det jag gjorde. Men nu är det över, och eftersom V var så ledsen, stannade vi hemma i stället, och fick beställa hem pizzan, det var jätte mys. Vera hade somnat och vi tände ljus och hade dimmrad belysning och njöt av varsin öl och pizza. Nu sover mina älsklingar i soffan, och jag antar att jag också ska lägga mig snart.
Jag 28 år♥
Puss och tack för alla grattis hälsningar..♥

Min födelsedag idag!!

Jepp, idag blir jag 28 år.
I present fick jag en prova på dykning av Vera och Peter. Så vi åkte i väg på det i morse.
sätter på mig utrustningen!!
testar andas under vattnet!!
här simmar jag!!
Det var faktiskt jätte kul. Kan faktiskt tänka mig testa i havet, trots att jag är super rädd. Det var en jätte bra present. Jag fick även en mobil telefon i present. Jag har samma nr som Peter nu fast en 1 i slutet i stället:)
Fick även att jag ska gå på massage, men sparar det tills i morgon, för att jag har ett litteratur seminarium i kväll, som ställer till det lite tidsmässigt. Efter seminariet ska vi gå ut och äta... i kväll blir det pizza... mums.
Idag på förmiddagen och fram tills nu. kl 15.45 har vädret varit kanon.. Vi har badat massor i dag.
Härligt.
Nu ska jag läsa på lite inför i kväll.. sen ska jag se om jag hinner vila lite innan V vaknar.

tisdag...

Regnet har fallit..
I ett av uppehållen tog vi en tur med tuktuken.. ut på upptäcksfärd.. det var skoj.
Sen har det regnat och blåst mer.
Gjorde hemma gjorda hamburgare till middag.
Jag köpte en t-shirt för 59 baht idag oxå.. det är ca 17 kr.. ni ska få en bild sen.
Hade en träff med min grupp i skolan nu i kväll över nätet.. det gick inte så bra för vårat nät är kasst. Det laggade massor och jag ramlade ur hela tiden.. sen hörde jag typ inget. Hoppas det går bättre imorgon, då har vi litteratur seminarium.
I morgon fyller jag år:)
hoppas det blir en kanon dag.

Igår..

Vad gjordes igår då? För min del hände inte mycket jag satt inne och pluggade hela förmiddagen och Peter och Vera åkte i väg en sväng så jag skulle få lugn och ro. Det var en sväng och kollade på elefanter.
sen åkte de förbi stället där vi lämnar in tvätt och fick syn på Veras nya kompis och hennes mamma så de stannade till där, där sa de att de skulle ses på stranden vi 16 på kvällen så barnen kunde leka. Sen hade Peter och Vera grejat inför min födelsedag som är i morgon;)
När de sen kom hem var det lunch dags och sen fick jag in skol uppgiften.. riktigt skönt tills jag några minuter senare insåg att jag skrivit alldeles för mycket:( men, men kanske inte gör nåt, det är svårt att plugga när man inte är van.
När kl närmade sig 16 spöregnade det här.. så det blev ingen strand lek för oss. När det sen blev uppehåll passade vi på att hoppa in i våran tuk och dra för att skaffa oss middag. På väg dit såg vi Veras kompis så vi stannade till så de fick leka lite.
På kvällen blev det lite film mys, med chips och cola.

Söndag..

I dag har det faktiskt varit en slappar söndag!! Härligt. Här i Thailand blåser det just nu väldigt mycket! I morse var vi ned till stranden för att vi skulle ta våran joggtur... men vattnet var så högt och det var stora vågor. Men Peter joggade försiktigt i väg, medans jag fegade ur, gillar inte att springa snett:/ Så jag och Vera eller Vera lekte och jag höll i henne i vågorna.. Hon vill bara ut i vattnet. Hon får vänta någon vecka så hon kan leka i vatten brynet när vattnet är lugnt. Hon fick en del vågor över sig i dag.. fast som sagt, hon gillar det.
Idag gick Vera på pottan för första gången!!
Jag är nummer ett=bäst!!
Jag gjorde nummer ett i pottan..

Riktigt duktig. Hon blev riktigt nöjd och glad och det blev vi med:)
På eftermiddagen hade eller rättare sagt försökte jag ha konferans med min studie grupp över nätet, men det funkade inte så bra. Hoppas att det funkar på tisdag och på onsdag. Då har vi först grupp genomgång och sen har vi första litteratur seminariet.
Efter det misslyckade försöket så gick jag ned för att titta till mina älsklingar.
Och så här hittade jag mina utslagna hjältar♥
De hade somnat i soffan..
När de sen hade vaknat så åkte vi för att äta middag och jag måste säga att det är första gången sen jag kom hit jag blev riktigt besviken på maten... den var helt smaklös... :( och maten här som brukar smaka..
Men, men.. det finns massor av restauranger här så dit går vi inte igen.
I kväll har jag pratat lite med syrran.. med betoning på jag för hon har ingen mick eller kamera så hon såg och hörde mig, och hon fick skriva.  Det var skoj att prata/skriva med dig E. Nästa gång har hon fixat resten så då kommer vi att kunna ses.
Nä, nu hör jag sängen ropa.. dags att sova.
Puss.

lördag.

Vad har vi gjort idag då? Jo, i morse var det fint väder, så det blev bad i poolen. Sen var vi till hotellet här brevid och gick upp på deras tak terass och kollade på utsikten;) För att komma dit fick vi gå igenom en av deras lägenheter och de var super fina.
uppe på terassen

Sen hämtade vi en barnstol åt Vera som vi beställt. 300 baht fick vi ge för den! Det är ungefär 75 kr!
Såhär satt hon innan!! Fast spänd med band i midjan.
Och här sitter hon i sin nya prinsess-stol. specialbeställd. gjord av bambu! Hon älskar sin nya stol...

Sen i kväll åkte vi in till Saladan och åt middag på en restaurang vid vattnet. Det var ett riktigt liv där inne, för det var ett långt bord med mammor och barn (svenskar) och barnen var mellan 0-6 år. Men de gick straxt efter vi kommit.. phuu.. orkade inte med det där kacklet;)
Efter middagen köpte vi oss efterrätt vid ett stånd, pankaka med banan och kokosnöt och choklad.. det var mumma.
Kramar

hurtig.. javisst.

I morse efter frukost tog vi en liten joggrunda på stranden först jag sen Peter. Vera älskar att vara på stranden;) Man måste vara beredd dock för att hon springer mot havet.. hon vill bada... nu är havet jätte strömt.. så jag höll i henne när vågorna kom upp på stranden och nästan tog med henne ut... Sötisen..  havet låg väldigt högt i morse också.
Sen har jag suttit på mitt favvohak och tagit en kaffe och pluggat... Har snart bara skrivandet kvar, och det känns jobbigt, men det ska nog gå.
lek på stranden
Sen blev det lite nödvändig shopping. ;)
Kramar

Tar seden dit man kommer...

Vi har ju som sagt skaffat oss en tuk som vi åker omkring i. Typ alla har en sån eller vespor och på dem sitter det ca 4 personer på.. i en tuk kan det nästan sitta uppåt 10 st, vi har väl en som rymmer ca 5..(kanske)
Man behöver en sådan för att kunna ta sig någonstans.
Håll i hatten Marina här kommer bilden:  (hihi)
Såhär ser det ut när vi åker.. på bänken sitter jag och håller hårt i vagnen. Vera sitter fast i den och den är fast knuten i bak. Första gångerna satt Vera i mitt knä. Folk stirrar på oss när vi kommer så här. I tukar jag sett står de små längst fram eller sitter i knä eller själva. Jag själv har inte vågat testat köra än, men ska väl det snart, jag kommer ha hjälm på mig:) Peter har dock för stort huvud.. så ingen hjälm passade...
God natt allesammen...
Puss

Några dagar till har rullat förbi..

Nu har vi varit i Thailand i en vecka... och vi börjar komma in i den här världen. Jag försöker få ordning på mitt pluggande, men det går väl sådär när vi har ett nät som laggar hela tiden när det väl funkar att få någon uppkoppling. I dag hittade vi ett mysigt café där jag har tänkt att jag ska kunna sitta och plugga, de har wi-fi där, dock inte testat den än, men i morgon ska jag dit igen och då tar jag med datorn.
Idag har det varit fint väder, så det blev en strandpromenad, vi kollade upp var Peter föräldrar ska bo när de kommer hit. Under vår promenad slog vi oss ned på stranden och åt kall vattenmelon som vi hade med oss, super gott och mysigt.

Bättre väder idag..

Dagen började med regn. Och frusen som jag är hade jag på mig min mjukisar, för att jag frös, trodde ett tag där att jag hade blivit sjuk. Vi gick till ett hotell bakom oss för att få bättre internet mottagning så att jag kunde höra föreläsningarna.. men förgäves,, funkade inte där heller:( Så jag blev lite putt. Så vi tänkte att vi skulle ta en liten promenad för att kolla in gymmet och lite andra saker. Så vi svidade om , och drog i väg, vid det här laget hade det blivit varmare.
Sen blev det riktigt varmt.. men härligt!
Efter att vi kollat in gymmet kände vi oss hungriga, så vi satte oss på en mysig restaurang och åt lunch. Vera har kommit in i en fas där hon tar ut maten "vi-hon" stoppat i, lite åker ned i magen och lite spottas ur. Mindre kul för oss, dels för vi sitter på en restaurang och dels för man blir nervös för att hon inte får i sig tillräckligt. Men jag har fått för mig att det är en fas i barns liv som är så? eller har jag fel?
Efter lunchen, hittade vi en väg ned till stranden, där vi tog en lite promenad.
saker man hittar på stranden
den här med;)
kul att bada, dopp i poolen blev det med. Vi var varma efter promenaden.
ett, två, tre.. hoppa
så skoj.
Hoppas att ni har/ har haft en bra söndag. Det har vi;)

regn..

utsikt från vår balkong
promenad på stranden
utsikt från vår balkong vid solnedgång.
en vän som oxå var på balkongen..
ps, måste tilläggas att jag inte blev rädd när jag såg den, hoppade bara lätt till först;)... stort av min..
Idag har det som sagt regnat till och från hela dagen, så det har inte blivit nåt gjort...började plugga och lyssna på en föreläsning men då pajjar såklart internet... typiskt.
Imorgon måste bli en pluggar dag.. då ska jag lyssna på alla föreläsningar:)
kram

fredag idag.. tror jag haha

Har tydligen tappat bort dagarna nu, med tidsomställning och allt:) I dag har vi sovit:) sen tog vi en tuk tuk in till Saladan för att handla lite mat och grejer. Köpte ett par tofflor till mig för 150 bath och leksak till Vera. Sen var det mat vi handlade, tänkte att vi ska börja laga mat hemma nu oxå:)  Peter ska gå en matlagningskurs här framöver, det ska bli spännande.
Igår natt var det oväder här, massor av regn och blixt och åska, jag som vanligtvis brukar vara rädd, tyckte att det var ganska mysigt.
Badade idag.. skönt.
Snart är det säng dags även för mig och peter... man är super trött. Vet ej vad som står på schemat i morgon, men det visar sig.
Det kommer att komma mer bilder, så fort internet blir vår vän;)