visumresa

(i väntan på bussen)
I går var vi in till Krabi för att köpa oss 30 dagar till på vårt visum. Efter att visumet var fixat hade vi några timmar på oss på att göra stan... men det var en snäll dam vid immigrations centrumet som hjälpte oss med bussar så att vi inte skulle bli lurade, så vi hoppade på en buss mot Ao Nang i stället.
där var det som ni ser på bilden... Mcdonalds som lockade.. och det var super gott vill jag lova;)
Vi åt nästan som tokiga.. hahaha..
Efter Mcdonalds tog jag en kaffe på starbucks..
Det var gott... Sen gick vi och kollade lite i Ao Nang.. (gå bort lite av maten;)
Det kom lite regn.. så det var ett perfekt väder för att fixa visum på.. Vi gick längst strandgatan..
Där tog vi oss en varsin fruktdrink. Peter toffel gick sönder, så han fick gå barfota. Men det gjorde han inte länge för vi letade upp ett stånd där de sålde tofflor och så köpte han nya.. Då kollade vi på kl och såg att det inte var någon idé att åka till Tesco Lotus som vi tänkt från början, Tesco Lotus ligger på andra sidan av Krabi stad och det skulle ta ca 1 timme att bara ta sig dit. Så vi beslöt oss för att stanna.. Då föreslog P att jag skulle göra manikyr och pedikyr, nu när vi hade tid över, och det gjorde jag. Där inne var det en kvinna som frågade om jag hade barn i magen!!! Tack för den passningen!! Det var över ett år sen jag fick barn... men efter massor av Mcdonalds och kaffe och fruktdrink så var nog min mage ganska så svullen..   P tog hand om vildingen (vera) under tiden som jag fick fina naglar. Vilken underbar karl man har.
När jag var klar var det inte mycket mer att göra, så vi letade upp en buss och begav oss till Krabi stad.
V var trött och somnade♥
utsikt från bussen
mer utsikt.. de hade riktigt fint landskap, jätte vackert.
Vi var väl inne i Krabi stad vid 4 och då skulle vi ringa de som hade bussen hem och kl halv 5 skulle de hämta oss, så vi satte oss på en bar och tog en öl... där fick jag höra att V inte alls liknade mig utan hon var sin far upp i dagen.. jätte kul..:( inte det finns ju av oss båda i henne.. fast det är mitt humör hon fått haha
Såklart kom inte bussen då de sagt så de kom vid 5.. så vi fick stå och vänta i regnet.. men hem kom vi. V hade somnat på bussen hem, och jag och Peter var helt slut. Vi var väl hemma ca 20.00. Vi gick och lade oss inte långt efter att vi kom hem.
Men det var en trevlig dag.

Första advent!!

Idag är det första advent!!! Mys!
Vår adventsljusstake!! Den är inte riktigt klar än...
I morse tände vi alltså första ljuset och så lyssnade vi på julmusik när vi åt frukost. I dag är det passande första advent väder.. regn och åter regn!!! Så det var lite mörkare.
Så det blir ingen hel dag på beachen idag som vi hade planerat:( lite tråkigt. För vi skulle åka och leka eller Vera skulle få leka med sim nya kompis. Men det kommer nog flera dagar.
Igår hade vi charter dag och vi var på stranden hela dagen, vi åkte till Klong dao, lite bättre strand för barn där.. lång grunt. Vi hade en riktigt trevlig dag.
blev lek i vattnet!
Vera har sina nya flyt kuddar, först ville hon ej ha dem, men sen förstod hon att den fajten vinner hon ej. Så nu tar hon på sig dem innan bad, hon förstår att hon kan gå själv med dem, och flyta omkring när hon "ramlar", så nu vill hon gå själv hela tiden, man får knappt inte hålla hand!! En stor tjej, med flyt kuddar har hon blivit!!
Jag fick ro och flyta omkring.. haha eller inte..!!!
lunch i skuggan...
Sen blev det lite familjeposerande.♥
Vera fick ro och kunde somna på stranden även om hon inte sov länge så var det en stund, det var jätte bra.
Kvällen skulle det vara idol, men det blev inget, det blev robinson i stället. Vi var där med våra nya grannar och deras lilla W som är 11 månader, perfekt för V att leka med, fast V var inte i form igår, hon var trött efter dagen och sen blev hon även skrämd av en karl i dräkt när vi satt på bajen..
Det var våran lördag..
Vad vi ska göra idag återstår att se..
Ha en bra första advent.

bra bit på väg..

Nu ser mina blodvärden bra ut!!! Jippie, jag är "friskförklarad" men yrseln och illamåendet kan hålla i sig ett tag. Men jag hoppas det oxå går över snart.
I går kväll var vi ut och åt med grannarna på funky fish för att fira att jag är frisk. Alla andra tog en öl, men jag fick gott hålla mig till vatten!! Men snart blir det en singha. Den ska jag njuta av.
I dag på eftermiddagen tog vi en sväng till stranden och badade. Det var mer än två veckor sen jag var där, det var härligt... tyvärr börjar jag om på 0 när det gäller brännan, men det funkar det med... bara att gilla läget.
Riktigt härligt var det att äntligen få vara på stranden igen. Blev lite dizzy där ett tag, men jag fyller på ordentligt med vatten och då ska det inte vara någon fara.
Nu i kväll var vi moonwalk och åt middag, ett riktigt mysigt ställe. Dit vill jag flera gånger.
Jag vet inte om ni tänkt på det, men idag har vi även klippt Veras hår... första gången. Peter var frisör. Det blev jätte bra.
Nu ska vi kanske se lyxfällan.. om inte P är för trött, (han sover i soffan just nu)
Ha en bra fredag alle sammans!!

Denguefeber..

Nu var det ett tag sen jag uppdatera, men det har sina anledningar. Jag fick och har denguefeber. Ni som ej vet var det är eller vill veta mer kan läsa om det här!
Det som nu återstår av sjukdomen är yrsel och illamående och lite utslag. Jag ska bara vila och dricka mycket vatten och någon konstig energidryck (inte speciellt god) men den ska drickas 3 ggr per dag. Och nu vill jag verkligen bli bra. Blev sjuk när Peters föräldrar var här. Inte så kul. Men vi hann testa stoppa ned fötterna hos fiskar.
det var riktigt intressant och jag kommer absolut göra det igen.
Sen som sagt insjuknade jag och nu eller för en vecka sen åkte Peters föräldrar hem.
Och jag har bara legat inne, nu är det super fint väder här och jag längtar tills jag får åka till stranden och sola och bada. Numera kommer jag bara ut när jag gör mitt dagliga besök hos läkaren. I morgon är det dags för blod prov igen, hoppas att värdena har stigit och att mitt blodtryck är uppe i normalt.
Jag kommer uppdatera igen när jag är frisk och känner att jag orkar skriva.
Nu ska jag återgå till att vila.
kram

Fisketur och snorkling

Igår (söndag) gick vi upp i ottan för att åka på fisketur. Vi blev hämtade här kl 8.00 av en bil som tog oss till båten. Idag hade vi vädergudarna med oss, vi hade strålande sol. Ca kl 8.30 var vi på båten, för att komma ut till fiskebåten fick vi åka en longtail dit.
Jag såg maneter i havet. Läskigt med spännande att se dem.
båten.
Redo för havet♥
En del fiskar blev det på utresan. Här är Tobbe med sin fisk! Han fick en barracuda!
Här är Peter med sin fångst, det är en kungsmakrill.
Och Johan fick upp en... alldeles för liten fisk att visa här... en pytteliten tonfisk.
Nä, jag hann inte få en bild av detta ögonblick då Vera var upprörd och Peter skötte filmkameran men de andra fotade för fullt, så snart jag får tillgång till ett kort på detta fantastiska ögonblick, lägger jag upp bilden.
melina fick 2 st fiskar här med sin "talang" fisk.
Isabell fisar upp sin "firre" hon vågade dock inte lyfta upp den, den sprattlade för mycket!!
utsikt från båten.
Jag blev lite åksjuk på vägen ut, men sen efter att fått ananas så släppte det, det är tydligen bra mot åksjuka;)
Efter fisket, var det dags för snorkling.
Peter snoklingsfotograf..
fiskar.. jag vågad snorkla jag med, och det var helt fantastiskt, jag som annars är super rädd i vattnet. Det var hur kul som helst, det kommer jag att göra flera gånger.
en ful fisk..? nix bara jag som snorklar...
Men som sagt det var helt underbart!!
Vera med farmor Aino och farfar Tobbe!
På vägen tillbaka blev det tyvärr ingen fisk. Men lika glada var vi för det.
utsikt.
på väg hem efter en härlig dag på havet♥
Land i sikte!
Tack familjen Pehrsson/Devinger och familjen Andersson för en riktigt trevlig och underbar dag♥

idolkväll

nu sticker vi snart iväg för att se idol.
puss

lördag

Idag är det heller ingen fin dag. Vädret är inte på vår sida än.. med det ska vända... hoppas vi på.
vera och kattungen kikar på varandra.
kikar lite mer på kattungen.. ska jag våga klappa?
klappa lilla katten.
Sötis♥ tror att hon klappar katten genom fönstret, och katten tror att han blir klappad. gosisar.
Nu till bilder från sightseeingen igår:
kommer mer bilder sen, ska en tur till Peters föräldrars hotell.
ha en bra lördag!!

tre dagar..

Som vanligt har jag slarvat med att uppdatera, men dagarna bara springer förbi.. så nu kommer tre dagar på raken.. det är onsdag, torsdag och fredag.
I onsdags fyllde ju Aino år och i present fick hon en matlagningskurs och jag följde med och gick den jag också. Det var skoj,vi lärde oss en hel del. Gruppen välja 5 rätter vi ville lära oss och sen fick vi ett recept häfte med oss som vi så duktigt fyllde i. Vi lärde oss, fried rice, Red curry, Massaman curry, curry paste och friterade bananer med honung.. Snacka om att vi var mätta efter kursen, alla lagar nämligen en portion var.. så vi åt massor av mat!!
här rensas det minimajs;)
klar red curry..
Här puttrar det för fullt...
När vi sen kom hem från matlagningen, var ju våra killar super hungriga för de hade väntat på oss, så vi följde med dem till Elefant (namnet på stället vi satt i hyddan), det blev att vi satt i en hydda igen, riktigt mysigt.
vera klev ju genast upp på bordet och bossade.
sen började hon att dansa!! sötis♥
Sen hittade hon även en kompis att leka med.
Det var våran onsdag det!

Torsdagen var det grått, så det blev en sväng i till Saladan behövde handla hem lite saker. Men tror ni inte så fort vi klev ur taxin i Saladan då kom solen fram. Vi bokade en båt resan vi ska göra på söndag, så håll tummarna för sol och det blev även lunch inne i Saladan. När vi sen klev ur taxin hemma så kom såklart regnet!! Så trippen till marknaden blev inställd, Peter och Melina fick åka dit och handla det som behövdes. Sen kom Sassie över till oss och lärde oss alla göra chicken Cashew och chicken basil, det var kanon gott!!
Det är skoj att lära sig laga nya maträtt.
Här är hela gänget.
Sen avnjöt vi alla middagen som var suverän. Vi fick högsta betyg av karlarna.

Idag var det heller inget kanon väder så vi tog med Peters päron på sightseeing runt ön.
På vägen såg vi apor.. första gången jag ser vilda apor.. snacka om att jag blev fascinerad:
apan tyckte nog att jag var konstig som satt och knäppte hur många bilder som helst;)
Sen gjorde vi lite sightseeing i old town, och där köpte vi hammockar.
myser i hammocken..
Vi stannade uppe på berget med utsikt över havet och åt lunch, det var riktigt gott, och riktigt fin utsikt. De bilderna kommer sen. (väldigt segt nät just nu)
Efter den hela dags turen åkte vi hem till oss och Aino var snäll och lagade mat, jag var uppe och pluggade, har rasat in föreläsningar nu när jag har charter vecka!! Så jag var tvungen att lyssna på det.
Ha en bra fredag kväll, själv ska jag över till grannen och hämta hem min karl, sen ska jag gå och lägga mig, är super trött. V hade ingen bra natt i går.

Yesterday

Igår var det en regndag, fast innan det hann börja regna så gick Peter, jag och Vera på promenad. När Peter sen gick och tog ett snabb dopp i hotell poolen kom han tillbaka och sa att han fixat så att jag ska få köra moped, ok, tänkte jag, är ju ganska skraj, men det var ju inte svårare än gasa och bromsa.. och jag själv tycker att jag klarade det galant. Fick testa på Bess moped.
Efter det äventyret åkte jag och Aino till gymmet och tränade.. riktigt skönt, har idag träningsvärk i armarna men skönt är det.
jag tränar Aino tränar
vera badar innan vi ska ut och äta, hon fick en bula på pannan igen genom att ramla på det hala golvet. Hon älskar verkligen att bada i sin badbalja.. varje gång vi ens närmar oss för att ta upp henne stretar hon med benen och skriker.. sicken skitunge♥
Efter badet blev det middag på bajen trots att det inte är lördag och inte idol.. men de hade robinson kväll;) Tog en hamburgertallrik och den var så god..
Peter och jag hade lite mys sen på kvällen då vi tittade på felix stör en ingenjör.
Bilder från mysiga stället i förrgår:
här myser vi.
Nu måste jag avsluta här. har bråttom iväg..
Aino fyller år, dessutom har hennes glasögon gått sönder, så vi måste åka och fixa dem..
ha det gött
Kram

Elefant-tur

I dag har vi varit och ridit på elefanter eller vi har varit på en elefant-tur.
Det var trevligt, och Vera var super duktig hela färden, tror att hon tyckte det var lite spännande.
Peters föräldrar står och väntar på sin elefant.
nu åker vi..
ute i skogen..
kort taget från elefant-ryggen( Elefanten slängde upp kvisten själv.)
Kort taget från elefantens rygg (utan kvist);)
vägen
under turen, jag Vera och Peter!!
Peters föräldrar under turen.
här traskar elefanterna i lugnanro.
baby-elefanten
jag och Vera efter elefantridningen! Peters föräldrar är på väg att stiga av sin elefant!
Jag fick låna en bärsele av grannarna (jätte snällt, tack) och det funkade jätte bra, Vera fann sig i det och tyckte att det var skönt att sitta där och jag gillade att ha henne där för då hade jag båda mina händer fria;)
Våran elefant förare hoppade av och gick under turen så vi red nästan hela tiden själva, förutom när vi kom till vattnet för då hoppade han upp. Han fick hjälp av elefanten upp, han lyfte på benet så föraren kunde kliva upp.
Peter frågade honom varför han inte gick genom vattnet och då visade han med armen att det fanns ormar där, och vi spanade och spanade, men inte såg vi någon orm.
När vi sedan kom hem var det frukt stund. Vatten melon.
och mys med farmor♥
Middag åt vi på en restaurang på stranden, vi satt i en hydda, det var jätte mysigt! Sen blev det drinkar, fast inte för mig, jag drack en kokosnöt;) (jag äter ju antibiotika, så ingen alkohol för mig)
Till det stället går vi nog flera gånger.
Nu när Vera har somnat ska jag ha lite kvällsmys med min älskling♥
Ha en bra måndag kväll.

Helgen

Nu har helgen gått, i fredags var vi till Saladan för shopping, det blev en del grejer, shorts till mig och Vera, solglas ögon till mig och Tobbe, Tofflor till tobbe och Aino, byxor och väska till Aino. Pinnar och två handdukar. Klädset med kjol och linne till Vera och linne till mig, sen blev det även klockor en till mig och en till Peter. Tror att jag fick med det mesta nu. Aino var i farten och är den värsta av oss alla när det gäller att pruta. ;)

Den dagen tog nog på Veras och mina krafter.. vi sov lördag förmiddag sen. Riktigt skönt. Sen under lördagen gjorde vi inget speciellt, vi hängde på Peters föräldrars hotell, tills kvällen då det blev Idolkväll (+tentafest kväll) för mig. Jag har haft ont i örat fredag och lördag under dagen,så på väg hem från P:s föräldrar stannar vi till hos dr Salarin för att kolla upp det, och mycket riktigt jag har åkt på en yttre öronhinneinflamation så det blev örondroppar och antibiotika för mig (fast den började jag med idag söndag) pga att det skulle vara Idolfest och man får inte dricka med antibiotika. Innan vi gick till Bajen för Idol blev det för drink hos våra grannar.
Vera och jag innan idol:
En tuff rock tjej:
Under Idol så gick strömmen så vi satt i mörker ca 45 min innan det startade igen... men så är det i Thailand:)
Efter idol åkte vi hem till våra grannar för karlarna tittade på hockey och vi tjejer satt framför datorn och snackade... det blev "för" mycket fest för mig igår.. så jag har varit helt förstörd i dag. Det var evigheter sen jag blev såhär dålig. Fy fasen.. men jag får skylla mig själv, är huvudet dumt får både kroppen och huvudet lida...
Idag har vi varit på Peters föräldrars hotell och hängt vid poolen plus att jag gick och vilade en stund inne hos dem:)
Nu på kvällen var vi in till Saladan igen, för lite mer shopping och middag, eftermiddagen var jag människa igen;) Vi åt på mr Seafood och jag, P och A delade på lite rätter, det var tigerräkor, andra räkor och red snapper(fisk) Det var gott. Tobbe åt en pepparstek.
Efter det var hemgång, och gissa om man är trött nu.
God natt!!

Andra litteratur seminariet avklarat!!

Kl 18-20 eran tid alltså 12-02 i natt min tid, hade jag det andra litteratur seminariet, det gick helt ok, fast jag var riktigt trött under tiden.
I dag blir det TENTA- fest.. haha.. skämtosido, tar det i morgon till Idol-kväll istället;)
Nu är det väldigt molnigt, och det har tydligen varit lite duggregn och det ser ut som om det kommer bli mer än så.. så vad vi ska göra idag återstår att se.
Ha en super bra fredag!!

tvättat håret...

Nu har jag tvättat håret med schampoo och balsam + hårinpackning från sverige;) Peter föräldrar hade tagit med det till mig..
Och jag säger bara underbart.. mitt hår är nu lent som silke och fint och luktar gudomligt!!!
Härligt!!

örhängen!!

Kolla in det här!! Ingen tackar väl nej till gratis örhängen!

Två dagar med sol..

Som sagt det har regnat en del.. men nu har vi haft två dagar med sol.. så då har vi legat på playan:)
Så här såg det ut under regn perioden:
jag i regnmuddering..
man är inte direkt snygg så.. men vad fasen..
vera i regnet..
gillar att dansa i regnet...
och göra gympa i regnet♥
ute och vandrar!!
träd lek♥
Grannarna våra har flyttat in, de är jätte trevliga. Och idag kom Peters föräldrar..
Nu ska jag äta middag..

regnet det bara öser ned 1/11

Idag är det första november.. och regnet står i backen.. det ska visst bli storm idag.. Det har regnat alldeles för mycket här nu, tycker jag.. det är som hemma fast inte lika kallt. Så i går (regnade) hade vi bara en slappar dag. Och idag lika så.. trots att kl bara är 11.35.. jag har dock hunnit plugga, nu ska jag bara fråga mamma en sak, sen är jag klar och ska skicka in uppgiften så att jag får några lediga dagar fram till litteratur seminariet som är på torsdag/fredag;)
I går var de här och skötte om trädgården... men skulle ni inte blir rädda om ni såg att er trädgårdsmästare såg ut såhär:
haha.. ser lite ut som en mördare.. med plastpåse på huvudet.. det lärde min mamma mig när jag var lite att man ej fick trä en påse över huvudet!!
Sen i går kväll tränade Vera lite gympa:
hon älskar att hänga och klänga och klättra min älskling!!
och hoppa...
de här bilderna tog i går kväll...